Контрасти правлять сприйняттям, і художніх жанрів це стосується в першу чергу. Коли наукова фантастика трохи застаріває, це сприймається з насмішками, проте коли вона застаріває сильно, то це створює новий жанр ретрофутуризму. Там ця застарілість стає "не багом, а фічею", і додає певної щирості, наївності, казковості, незвіданості й забутої новизни вигаданому світу.
Для авторів свого часу цієї приставки "ретро" звісно не існувало, і вони щиро фантазували про майбутнє. Проте нам вже треба виділити головні особливості і тропи не просто фантазій про майбутнє, а фантазій про майбутнє очима людей минулого, і так. що це було стилістично цілісно і правдоподібно.
Тож тут я б хотів би обговорити, на які стовпи ретрофутуризму варто опиратися при підготовці світу, пригод і оточення цього жанру.
Стовпи ретрофантастики
- darkmentat
- Posts: 187
- Joined: Wed Nov 05, 2025 9:19 pm
Re: Стовпи ретрофантастики
Сам я почну і поміркувавши можу згадати такі аспекти
Стиль життя 50/60/70'их
Доволі очевидно і важко щось додати насправді. Ретро на те і ретро.
One purpose devices
Це вже більш нетривіальна штука. Для нас зараз очевидна мініатюризація і те, як в одному пристрої поєднується безліч функцій, а безпровідні мережі й постійний доступ в інтернет дозволяє взагалі не задумуватися про інфраструктуру з тисяч серверів.
Проте фантасти минулого мали перед собою окремо фотоапарат, окремо калькулятор, окремо радіо, і з цього й екстраполювали науковий прогрес. І думаю для ретрофутуризму важливо дотримуватися цього принципу також. Вводити різні комунікатори, сканери, дешифратори як окремі девайси, а також те, що для користування ними потрібна різна компетенція.
Цей підхід вже має в тому серйозний геймплейний потенціал. Оскільки на кожну функцію можливий тільки один девайс, це вже підштовхує до менеджменту спорядження, створює ситуації коли доступні одні пристрої, але недоступні інші, дозволяє сильніше розрізнити персонажів, бо ті матимуть в репертуарі різні девайси.
Хай-тек ядро, аналогова периферія
Ще одне правило великого пальця для ретрофантастики. У нас можуть бути найбільш передові пристрої, що розраховують гіперстрибки, керують системами призупинення життя чи там якісь нанофабрикатори. Але це їх ядро, периферія ж має бути максимально ретротехнологічною: перфокарти, пузаті монохромні ЕПТ-монітори, касети й дискети, старі самописці й плоттери.
До речі тут теж є геймплейний аспект. Хай-тек штуки відкривають багато цікавих можливостей, а такі ось лоу-фай штуки можуть вносити різноманітні цікаві перешкоди і проблеми, а також породжувати ситуації, як треба розрулювати креативними заявками.
Естетика старинності
Дуже часто я помічаю, коли фантасти описуючи бачення майбутнього, черпають образи з минулого, що давніше за них самих. Це стосується як аристократичних титулів в космосі, так і частий троп з важливістю холодної зброї для ближнього бою, особливості однострою та моди, організації, що можуть нагадувати скоріше середньовічні гільдії та цеха, а не сучасні корпорації, і таке інше. Загалом союз минулого і майбутнього as it is.
Стиль життя 50/60/70'их
Доволі очевидно і важко щось додати насправді. Ретро на те і ретро.
One purpose devices
Це вже більш нетривіальна штука. Для нас зараз очевидна мініатюризація і те, як в одному пристрої поєднується безліч функцій, а безпровідні мережі й постійний доступ в інтернет дозволяє взагалі не задумуватися про інфраструктуру з тисяч серверів.
Проте фантасти минулого мали перед собою окремо фотоапарат, окремо калькулятор, окремо радіо, і з цього й екстраполювали науковий прогрес. І думаю для ретрофутуризму важливо дотримуватися цього принципу також. Вводити різні комунікатори, сканери, дешифратори як окремі девайси, а також те, що для користування ними потрібна різна компетенція.
Цей підхід вже має в тому серйозний геймплейний потенціал. Оскільки на кожну функцію можливий тільки один девайс, це вже підштовхує до менеджменту спорядження, створює ситуації коли доступні одні пристрої, але недоступні інші, дозволяє сильніше розрізнити персонажів, бо ті матимуть в репертуарі різні девайси.
Хай-тек ядро, аналогова периферія
Ще одне правило великого пальця для ретрофантастики. У нас можуть бути найбільш передові пристрої, що розраховують гіперстрибки, керують системами призупинення життя чи там якісь нанофабрикатори. Але це їх ядро, периферія ж має бути максимально ретротехнологічною: перфокарти, пузаті монохромні ЕПТ-монітори, касети й дискети, старі самописці й плоттери.
До речі тут теж є геймплейний аспект. Хай-тек штуки відкривають багато цікавих можливостей, а такі ось лоу-фай штуки можуть вносити різноманітні цікаві перешкоди і проблеми, а також породжувати ситуації, як треба розрулювати креативними заявками.
Естетика старинності
Дуже часто я помічаю, коли фантасти описуючи бачення майбутнього, черпають образи з минулого, що давніше за них самих. Це стосується як аристократичних титулів в космосі, так і частий троп з важливістю холодної зброї для ближнього бою, особливості однострою та моди, організації, що можуть нагадувати скоріше середньовічні гільдії та цеха, а не сучасні корпорації, і таке інше. Загалом союз минулого і майбутнього as it is.

- simply_sviat
- Posts: 54
- Joined: Fri Nov 07, 2025 9:31 pm
Re: Стовпи ретрофантастики
оце прям скарбdarkmentat wrote: Sat Nov 15, 2025 4:29 pm
One purpose devices
Це вже більш нетривіальна штука. Для нас зараз очевидна мініатюризація і те, як в одному пристрої поєднується безліч функцій, а безпровідні мережі й постійний доступ в інтернет дозволяє взагалі не задумуватися про інфраструктуру з тисяч серверів.
simply sviat
- darkmentat
- Posts: 187
- Joined: Wed Nov 05, 2025 9:19 pm
Re: Стовпи ретрофантастики
По правді кажучи я сам охрінів коли до мене дійшла ця думкаsimply_sviat wrote: Sat Nov 15, 2025 7:29 pmоце прям скарбdarkmentat wrote: Sat Nov 15, 2025 4:29 pm
One purpose devices
Це вже більш нетривіальна штука. Для нас зараз очевидна мініатюризація і те, як в одному пристрої поєднується безліч функцій, а безпровідні мережі й постійний доступ в інтернет дозволяє взагалі не задумуватися про інфраструктуру з тисяч серверів.
Але "хай-тек ядро, аналогова периферія" теж класно все розставила в голові по поличках.
Побільше би такого.

Re: Стовпи ретрофантастики
Ну деякі такі речі ще й логічно пояснити можна - стрілянина всередині космічного корабля скоріше за все дуже погана ідея тому будем битись на ножах, а соціально багато хто вважає що ми зараз рухаємося в таке собі неосередньовіччя.darkmentat wrote: Sat Nov 15, 2025 4:29 pm
Естетика старинності
Дуже часто я помічаю, коли фантасти описуючи бачення майбутнього, черпають образи з минулого, що давніше за них самих. Це стосується як аристократичних титулів в космосі, так і частий троп з важливістю холодної зброї для ближнього бою, особливості однострою та моди, організації, що можуть нагадувати скоріше середньовічні гільдії та цеха, а не сучасні корпорації, і таке інше. Загалом союз минулого і майбутнього as it is.

Re: Стовпи ретрофантастики
Тут взагалі можна піти в гарний баланс практичності та традицій:Azik wrote: Sat Nov 15, 2025 7:52 pmНу деякі такі речі ще й логічно пояснити можна - стрілянина всередині космічного корабля скоріше за все дуже погана ідея тому будем битись на ножах, а соціально багато хто вважає що ми зараз рухаємося в таке собі неосередньовіччя.darkmentat wrote: Sat Nov 15, 2025 4:29 pm
Естетика старинності
Дуже часто я помічаю, коли фантасти описуючи бачення майбутнього, черпають образи з минулого, що давніше за них самих. Це стосується як аристократичних титулів в космосі, так і частий троп з важливістю холодної зброї для ближнього бою, особливості однострою та моди, організації, що можуть нагадувати скоріше середньовічні гільдії та цеха, а не сучасні корпорації, і таке інше. Загалом союз минулого і майбутнього as it is.
Століттями офіцери флоту обмежувались холодною зброєю та ближнім боєм з міркувань безпеки систем корабля(що корелюється з громіздкими і вузько профільними пристроями) і з часом вони додали цієї практичної сторони ще й глибоку традицію та легенду про честь та доблесть.
- darkmentat
- Posts: 187
- Joined: Wed Nov 05, 2025 9:19 pm
Re: Стовпи ретрофантастики
Я насправді як обоснуй ближнього бою думав скоріше про щось як в дюні, що є популярна броня, що добре захищає від дальнобійної зброї. Плюс в СТ є деякі натяки на таке.dDementor wrote: Sat Nov 15, 2025 11:05 pm Тут взагалі можна піти в гарний баланс практичності та традицій:
Століттями офіцери флоту обмежувались холодною зброєю та ближнім боєм з міркувань безпеки систем корабля(що корелюється з громіздкими і вузько профільними пристроями) і з часом вони додали цієї практичної сторони ще й глибоку традицію та легенду про честь та доблесть.
А ще є варіант зробити як в Героях Галактики, де часто використовують певний газ, в якому якщо стрільнути то всі підірвуться. І тому обидві сторони переходять на холодну зброю.
Твій обоснуй теж до речі знаходив на форумах, але насправді він не дуже то й витримує критики - корабель має мати певну стійкість від диверсій, та і легше розстріляти піратів з щаблями, в потім полагодити підсмажені системи, ніж ризикувати битися з ними на ножах. Але прикрутити хоумрул що "при невдалій стрільбі на кораблі кидати по таблиці корабельних пошкоджень" було б прикольно.
Але в будь-якому випадку прикрутити поверх цього щось схоже на древні лицарські традиції хороший задум.

Re: Стовпи ретрофантастики
Якщо взагалі упоротися в хард сай-фай то логічно перед боєм взагалі викачувати повітря з корпусу, всім бути в скафандрах, і абордаж напевно буде досить рідкісним явищем, бо це треба корабель повністю подавити щоб не було ризиковано на нього висаджувтися, і вас в десантній капсулі не розвалили з якогось протиракетного лазера. Треба подавати, але при цьому і не зруйнувати, повністю щоб було що абордажити, в це тонка межаdarkmentat wrote: Sat Nov 15, 2025 11:15 pm
Я насправді як обоснуй ближнього бою думав скоріше про щось як в дюні, що є популярна броня, що добре захищає від дальнобійної зброї. Плюс в СТ є деякі натяки на таке.
А ще є варіант зробити як в Героях Галактики, де часто використовують певний газ, в якому якщо стрільнути то всі підірвуться. І тому обидві сторони переходять на холодну зброю.
Твій обоснуй теж до речі знаходив на форумах, але насправді він не дуже то й витримує критики - корабель має мати певну стійкість від диверсій, та і легше розстріляти піратів з щаблями, в потім полагодити підсмажені системи, ніж ризикувати битися з ними на ножах. Але прикрутити хоумрул що "при невдалій стрільбі на кораблі кидати по таблиці корабельних пошкоджень" було б прикольно.
Але в будь-якому випадку прикрутити поверх цього щось схоже на древні лицарські традиції хороший задум.

- [Dido]kraken
- Posts: 86
- Joined: Thu Nov 06, 2025 3:52 pm
Re: Стовпи ретрофантастики
Ну і ще один реалістичний момент що в абордажних боях просто використовують пластикові кулі, які не подірявлять корабель. Бо впринципі якась хемрейл штурмова гвинтівка з нормальними кінетичними набоями то потенційно супер аварійна хрінь на борту корабля.
- darkmentat
- Posts: 187
- Joined: Wed Nov 05, 2025 9:19 pm
Re: Стовпи ретрофантастики
Ну але енівей тут задача не прям достовірний хард сайфай робити. А скоріше навпаки, вишукувати і брати ретро допущення, а потім вже їх пояснювати як получится.
