Page 1 of 1

Мастрід серії статей

Posted: Sat Nov 15, 2025 6:53 pm
by darkmentat
Зустрічав різні серії статей про Класичного Мандрівника, і думаю що варто буде до них ще повернутися. Тож щоб не забути і час від часу повертатися до них, пропоную зберігати їх тут.

Re: Мастрід серії статей

Posted: Sat Nov 15, 2025 7:02 pm
by darkmentat
The Official Blog Of Sir Poley
Не чув раніше про цього чувака, але виявляється у нього є повноцінні роздуми по цій темі. Треба буде ще вивчити детальніше, бо хоч він як я розумію водить MgT2e, але думки виглядають доволі універсальними.

On the Four Table Legs of Traveller, Leg 1: Mortgages
https://sirpoley.tumblr.com/post/623913 ... veller-leg

On the Four Table Legs of Traveller, Leg 2: Patrons
https://sirpoley.tumblr.com/post/623997 ... ller-leg-2

On the Four Table Legs of Traveller, Leg 3: Character Creation
https://sirpoley.tumblr.com/post/624087 ... ller-leg-3

On the Four Table Legs of Traveller, Leg 4: Random Encounters
https://sirpoley.tumblr.com/post/624275 ... ller-leg-4

Re: Мастрід серії статей

Posted: Sat Nov 15, 2025 7:28 pm
by darkmentat
Strange Flight's Low Prep, Rich Traveller Campaigns
Хоч самі статті не виправдовують свої гучні заголовки, але тут загалом непогані роздуми і нагадування про підготовку більших взаємозв'язків між нагенерованими планетами.

A Game Structure Overview
https://strangeflight.blog/2016/11/03/l ... campaigns/

Astro Nations Example
https://strangeflight.blog/2016/11/03/t ... s-example/

Factions Basics
https://strangeflight.blog/2016/11/14/l ... ns-basics/

Re: Мастрід серії статей

Posted: Sat Nov 15, 2025 9:07 pm
by [Dido]kraken
darkmentat wrote: Sat Nov 15, 2025 7:02 pm The Official Blog Of Sir Poley
Не чув раніше про цього чувака, але виявляється у нього є повноцінні роздуми по цій темі. Треба буде ще вивчити детальніше, бо хоч він як я розумію водить MgT2e, але думки виглядають доволі універсальними.

On the Four Table Legs of Traveller, Leg 1: Mortgages
https://sirpoley.tumblr.com/post/623913 ... veller-leg

On the Four Table Legs of Traveller, Leg 2: Patrons
https://sirpoley.tumblr.com/post/623997 ... ller-leg-2

On the Four Table Legs of Traveller, Leg 3: Character Creation
https://sirpoley.tumblr.com/post/624087 ... ller-leg-3

On the Four Table Legs of Traveller, Leg 4: Random Encounters
https://sirpoley.tumblr.com/post/624275 ... ller-leg-4
Хм, не бачив раніше. Те що воно по MgT2 – все ж має свій відбиток на статтях, але якість загальні речі і окремі елементи перекликаються з СТ.

Re: Мастрід серії статей

Posted: Sat Nov 15, 2025 9:29 pm
by darkmentat
[Dido]kraken wrote: Sat Nov 15, 2025 9:07 pm
darkmentat wrote: Sat Nov 15, 2025 7:02 pm The Official Blog Of Sir Poley
Не чув раніше про цього чувака, але виявляється у нього є повноцінні роздуми по цій темі. Треба буде ще вивчити детальніше, бо хоч він як я розумію водить MgT2e, але думки виглядають доволі універсальними.
Хм, не бачив раніше. Те що воно по MgT2 – все ж має свій відбиток на статтях, але якість загальні речі і окремі елементи перекликаються з СТ.
Це на диво прикольний чел, читаю зараз у нього серію статей про міста в днд, доволі прям цікаво

Re: Мастрід серії статей

Posted: Sun Nov 16, 2025 12:28 pm
by darkmentat
How to make a Traveller Sandbox
Класична стаття-чекліст про підготовку сабсектора. Поверхова, ніфіга не вичерпна і скоріше нагадує поради в стилі "а далі домалюйте решту собі", але загалом ознайомитись є сенс і можна просто час від часу на неї озиратися.

Загалом алгоритм такий:
  1. Roll up two subsectors side by side.
  2. Note all the high population planets.
  3. Write a short paragraph on each placing them in the context of your background (Empire, Federation, Free Space, etc)
  4. Find any high tech planets (the highest ones you rolled )
  5. Make notes on them.
  6. Find all class A and B starports
  7. Make notes on them.
  8. Scan the remaining planets pick out 4 to 8 that grab your attention.
  9. Make notes on them.
  10. Look at your notes and come up with two to four "plots" that ties one or more locales together.
  11. For each of the planets you have notes make up four "patron" encounters for each. They should start as one sentence each and be self contained in respect to the major plots.
  12. Come up with 6 to 12 general patron encounters that can be placed anywhere in your subsectors. Make them flexible like (set in a seedy starport, etc)
  13. Make up a rumor chart with 10 to 20 items that feeds the players into what you prepared.
  14. Then use the NPC resources that were suggested to make a list of NPCs. Assign them to the various items you created above.
  15. Look at your notes and decided where recurring NPCs will occurs. (Captain of the subsector Revenue Patrol, Custom Offical, Badger the Broker, etc). Probably need 6 to 12 of them. Give them a paragraph description in addition to their stats.
How to make a Traveller Sandbox
https://batintheattic.blogspot.com/2009 ... ndbox.html