Чому люди грають у Поклик Ктулху?
Posted: Thu Nov 06, 2025 3:42 pm
Недавно зіграв у Поклик Ктулху. До ведучого не маю жодних претензій. Але в мене виникло питання, чому настільки безхребетна система так довго лишається у фаворитах (ймовірна через маркетингову машину).
Щоб не займатись популізмом, ось аргументація:
Сетинг, який зазвичай пропонує ПК, це творчість пана Лавкрафта, і ІР Хаосіуму і грі не належать. Відповідно ніхто не забороняє використовувати цей сетинг з іншими системами (це проти аргументу "ну ми тут заради сетингу")
Класична формула історій Лавкрафта — це "маленька людина зіштовхується з великою хтонічною сутністю, божеволіє, помирає". Це можливо цікаво читати, але у це не цікаво грати. Персонажі не є проактивними на відміну від тих таки 10 свічок. Вони не є залученими, як агенти в Дельта Ґрін. Вони не є рушійними, як в Паблік Акссес. Вони просто мають ширятись по локації і тригерити зачіпки. Але у них на це немає жодної об'єктивної причини.
Книга правил має купу правил на магію, ритуали, монстрів і подібну мішуру, яка була б прийнятна в пендрагоні, фентезійному вархамері, але аж ніяк не у космічному горрорі. Тобро гра буквально містить інструментарій, що йде у розріз пропозиції цієї гри.
Система Бейстік Ролплейн — це рудимент рафінованого симуляціонізму. Я не проти самого БРП, коли його комплексність підтримується сетингом (складні взаємодії жителів Глоранти з рунами, богами, сім'ями, обов'язками. Або детальна симуляція дарк фентезі у ВФРП). Але тут наративно "я маленька людина, мені гайки", а механічно вагон навичок, прикручені аби були. В них немає балансу, консистентності, взаємодії. Це просто купа чисел, що розпорошують увагу гравця. (Ось приклад: у мене є бравл, джапм, і снік. Тож, що мені забороняє просто зробити перевірку на спритність? більш точна симуляція диверсифікації умінь? А навіщо це? Це працює на відтворення досвіду космічного горрору чи просто гальмує ігровий процес?)
Якщо прибрати аспект маркетингових вкладень, ПК у вакуумі абсолютно не конкурентоспроможна проти Cthulhu Dark, The last Orison, 10 candles, Public access, Delta Green, Архетерика та Vaesen. Всі згадані ігри менші, приємніше написані, мають простіші правила і поріг вході, і, що найголовніше, за меншу кількість інвестованого в них часу дають значно якісніший і фокусованіший досвід.
Зверніть увагу, що серед переліку ігор є українські. Тобто конкуренція у ПК є навіть на ринку україномовних правил. Хоча щиро вважаю, що ПК не здатна конкурувати ні з TLO, ні з Архетерикою.
Числовий показник Глузду? Ви серйозно? Я прийшов у ресторан, і замовив страву. Мені принесли її, я спробував, і з'ясував, що вона не така смачна, як, припустимо, шаурма з мафа. А мені шеф-кухар каже "Ні, воно МАЄ вам подобатись, адже ця страва має 5 зірок Мішлена". Так має бути? Я маю відчувати страх у горрорі тоді, коли падає Глузд? Ні! Я хочу ВІДЧУТИ щось моторошне та огидне, я ХОЧУ досвід дизкомфортного страху, і якщо ведучі цієї гри, сетинг цієї гри, пригоди цієї гри і правила цієї гри не здатні мене налякати чи дати мені цей досвід, я не буду його відчувати його від якогось (та ще й двозначного) числа. Це куколдизм.
Можемо подискутувати, якщо маєте контраргументи.
Щоб не займатись популізмом, ось аргументація:
Сетинг, який зазвичай пропонує ПК, це творчість пана Лавкрафта, і ІР Хаосіуму і грі не належать. Відповідно ніхто не забороняє використовувати цей сетинг з іншими системами (це проти аргументу "ну ми тут заради сетингу")
Класична формула історій Лавкрафта — це "маленька людина зіштовхується з великою хтонічною сутністю, божеволіє, помирає". Це можливо цікаво читати, але у це не цікаво грати. Персонажі не є проактивними на відміну від тих таки 10 свічок. Вони не є залученими, як агенти в Дельта Ґрін. Вони не є рушійними, як в Паблік Акссес. Вони просто мають ширятись по локації і тригерити зачіпки. Але у них на це немає жодної об'єктивної причини.
Книга правил має купу правил на магію, ритуали, монстрів і подібну мішуру, яка була б прийнятна в пендрагоні, фентезійному вархамері, але аж ніяк не у космічному горрорі. Тобро гра буквально містить інструментарій, що йде у розріз пропозиції цієї гри.
Система Бейстік Ролплейн — це рудимент рафінованого симуляціонізму. Я не проти самого БРП, коли його комплексність підтримується сетингом (складні взаємодії жителів Глоранти з рунами, богами, сім'ями, обов'язками. Або детальна симуляція дарк фентезі у ВФРП). Але тут наративно "я маленька людина, мені гайки", а механічно вагон навичок, прикручені аби були. В них немає балансу, консистентності, взаємодії. Це просто купа чисел, що розпорошують увагу гравця. (Ось приклад: у мене є бравл, джапм, і снік. Тож, що мені забороняє просто зробити перевірку на спритність? більш точна симуляція диверсифікації умінь? А навіщо це? Це працює на відтворення досвіду космічного горрору чи просто гальмує ігровий процес?)
Якщо прибрати аспект маркетингових вкладень, ПК у вакуумі абсолютно не конкурентоспроможна проти Cthulhu Dark, The last Orison, 10 candles, Public access, Delta Green, Архетерика та Vaesen. Всі згадані ігри менші, приємніше написані, мають простіші правила і поріг вході, і, що найголовніше, за меншу кількість інвестованого в них часу дають значно якісніший і фокусованіший досвід.
Зверніть увагу, що серед переліку ігор є українські. Тобто конкуренція у ПК є навіть на ринку україномовних правил. Хоча щиро вважаю, що ПК не здатна конкурувати ні з TLO, ні з Архетерикою.
Числовий показник Глузду? Ви серйозно? Я прийшов у ресторан, і замовив страву. Мені принесли її, я спробував, і з'ясував, що вона не така смачна, як, припустимо, шаурма з мафа. А мені шеф-кухар каже "Ні, воно МАЄ вам подобатись, адже ця страва має 5 зірок Мішлена". Так має бути? Я маю відчувати страх у горрорі тоді, коли падає Глузд? Ні! Я хочу ВІДЧУТИ щось моторошне та огидне, я ХОЧУ досвід дизкомфортного страху, і якщо ведучі цієї гри, сетинг цієї гри, пригоди цієї гри і правила цієї гри не здатні мене налякати чи дати мені цей досвід, я не буду його відчувати його від якогось (та ще й двозначного) числа. Це куколдизм.
Можемо подискутувати, якщо маєте контраргументи.